Deklaracja Dostępności
Logo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego



Sylabusy PL i ANG

Opublikowano: 2 kwiecień 2025Poprawiono: 7 kwiecień 2025
Dydaktyka

SYLABUS PL

 

Karta przedmiotu: Choroby wewnętrzne

 

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Lekarski

2. Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie

3. Forma studiów: Stacjonarne/Niestacjonarne

4. Rok: IV

5. Semestr:  VII, VIII

6. Nazwa przedmiotu:  Choroby wewnętrzne

7. Status przedmiotu:  Obowiązkowy

8. Treści programowe przedmiotu i przypisane do nich efekty uczenia się

Przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań; przebieg i objawy procesu starzenia się oraz zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej; przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych choro­bach dziedzicznych; podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych
w onkologii; leczenie bólu; rozpoznanie i leczenie stanów zagrożenia życia; rozpoznanie agonii pacjenta
i stwierdzenie zgonu; wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej, planowanie konsultacji specjalistycznych; kwalifikacja do leczenia ambulatoryjnego i szpitalnego; indywidualizacja obowiązujących wytycznych terapeutycznych; transfuzjologia w praktyce klinicznej; leczenie  żywieniowe; metody rehabilitacji; dokumentacji medycznej; zasady postępowania zgodne z najnowszymi wytycznymi opartymi na  EBM;  indywidualizacja obowiązujących wytycznych; terapeutycznych polipragmazja; działania niepożądane i interakcje leków; zasady promocji zdrowia i zachowań prozdrowotnych; krytyczna analiza piśmiennictwa medycznego; etyczny wymiar decyzji medycznych; przestrzeganie praw pacjenta; praca w zespole.

Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

w zakresie wiedzy student zna i rozumie:  E.W1, E.W7, E.W8, E.W9, E.W10, E.W11, E.W12, E.W23, E.W24, E.W26, E.W28, E.W29, E.W31, E.W34, E.W37, E.W39, E.W41, E.W42, B.W29, D.W5, D.W23

w zakresie umiejętności student potrafi: E.U1, E.U3, E.U7, E.U12, E.U13, E.U14, E.U16, E.U17, E.U18, E.U20, E.U23, E.U24, E.U26, E.U28, E.U29, E.U30, E.U31, E.U32, E.U33, E.U34, E.U37, E.U38, C.U11, D.U1, D.U2, D.U6, D.U7, D.U8, D.U12, D.U17,B.U10, B.U12,B.U13

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: D.W14,  D.W18,  D.U4, D.U5, D.U13, D.U14, D.U15, D.U16

Forma zakończenia przedmiotu    EGZAMIN

9. liczba godzin z przedmiotu

1691

10. liczba punktów ECTS dla przedmiotu

 

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji *

Sposoby oceny *

W zakresie wiedzy

Kliniczne studia przypadków,

Zaliczenie ustne/pisemne – pytania testowe/otwarte, Egzamin testowy

*

W zakresie umiejętności

Zaliczenie umiejętności praktycznych, w tym procedur zawartych w Dzienniku praktyk, Egzamin praktyczny

*

W zakresie kompetencji

Obserwacja ciągła / Ocena aktywności na zajęciach, Egzamin praktyczny

*

         

* zgodnie z regulaminem zajęć z przedmiotu, Zarządzeniem Nr 75/2016  Rektora SUM z późn.zm.   

 

 

uzyskana ocena oznacza, że:

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane

 

Inne przydatne informacje o przedmiocie

 

12. Jednostka realizująca przedmiot, adres, e-mail:

Katedra i Klinika Pneumonologii

ul. Ziołowa 45-47

40-635 Katowice-Ochojec

pneumo@sum.edu.pl

 

13. Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

 

Prof. dr hab. n. med. Adam Barczyk

 

 

14. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:

 

·         Znajomość anatomii i fizjologii układu oddechowego.

·         Znajomość patofizjologii podstawowych jednostek klinicznych układu oddechowego.

·         Umiejętność przeprowadzenia badania podmiotowego.

·         Umiejętność przeprowadzenia badania przedmiotowego.

 

 

15. Liczebność grup

Zgodna z uchwałą Senatu SUM

16. Materiały do zajęć

Wydruki badań spirometrycznych, gazometrii, dokumentacja chorych

17. Miejsce odbywania się zajęć

Oddział Pneumonologii

18. Miejsce i godzina konsultacji

Poniedziałki  9.00-11.00 – kierownik ćwiczeń

19. Efekty uczenia się

Numer przedmiotowego efektu uczenia się

Przedmiotowe efekty uczenia się

Odniesienie do efektów uczenia się zawartych w standardach

P_W01

Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologię chorób oddechowych.

EW7b

P_W02

Zna i rozumie zasady diagnostyki różnicowej w chorobach układu oddechowego.

EW7b

P_W03

Zna rodzaje i metodykę badań dodatkowych.

EW7b

P_W04

Zna podstawowe jednostki kliniczne zgodnie z listą C1-C8.

EW7b

P_W05

Zna zasady i mechanizmy odpowiedzialne za powstanie zaburzeń wentylacji w chorobach obturacyjnych układu oddechowego.

EW7b

P_W06

Zna stany nagłe w pulmonologii.

EW7b

P_U01

Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem.

EW7b

P_U02

Przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne w chorobach układu oddechowego.

EW7b

P_U03

Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne.

EW7b

P_U04

Przeprowadza diagnostykę  różnicową chorób układu oddechowego.

EW7b

P_U05

Dokonuje interpretacji badań dodatkowych przydatnych w postępowaniu diagnostycznym.

EW7b

20. Formy i tematy zajęć

Liczba godzin

21.1. Wykłady

 

Astma, POChP

2

Zatorowość płucna

2

22.2. Seminaria

 

Zatorowość płucna

Niewydolność oddechowa

Choroby opłucnej

2

Duszność

Badania diagnostyczne, badania czynnościowe

Choroby dróg oddechowych

2

Zapalenie płuc

Zaburzenia oddychania w czasie snu

Nowotwory płuc i opłucnej

Stany nagłe

3

23.3. Ćwiczenia

 

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z astmą.

 

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z POChP.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z zapaleniem płuc.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z nowotworami płuc i śródpiersia

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z zespołem bezdechu we śnie.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z niewydolnością oddechową  ostrą.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z niewydolnością oddechową przewlekłą.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych ze stanami nagłymi.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z chorobami opłucnej.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z podejrzeniem gruźlicy.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z chorobą śródmiąższową płuc.

1

Prezentacja przypadków i omówienie przykładów chorych z chorobami alergicznymi.

1

Omówienie dostępnej i przydatnej diagnostyki – badania dodatkowe np. rtg, TK, spirometria, bronchoskopia, test chodu, gazometria, testy chodu, gazometria, testy skórne, diagnostyka alergologiczna.

2

 

 

24. Literatura

 

Literatura podstawowa: „Choroby wewnętrzne” red. A. Szczeklik

Literatura uzupełniająca: „Choroby układu oddechowego” red. J. Kuś, E. Rowińska-Zakrzewska

 

25. Kryteria oceny – szczegóły

 

 

Zgodnie z zaleceniami organów kontrolujących.

Zaliczenie przedmiotu - student osiągnął zakładane efekty uczenia się.

Szczegółowe kryteria zaliczenia i oceny z przedmiotu są zamieszczone w regulaminie przedmiotu.

 

         

 

 

 

SYLABUS ANG

  • EUROPEAN PROGRAM

 

Course description

Part 1

General information about the course

1.  Major of study: medicine

2.  Study level: unified MSc

3.  Form of study: intramural

4. Year: IV

5. Semester: VII, VIII

6.  Course name: Internal Medicine II

7.  Course status: required

8. Course objectives

1. Glycemic Targets in Diabetes

2. Lifestyle Management in  Diabetes

3. Cardiovascular Disease and Risk Management in Diabetes

4. Microvascular Complications and Foot Care in Diabetes

5. Pharmacologic Approaches to Glycemic Treatment in Diabetes

 

Learning outcomes / reference to learning outcomes indicated in (underline as appropriate):

education standards (Regulation of the Ministry of Science and Higher Education) / Resolution of the Senate of the Medical University of Silesia (indicate terms specified in education standards / signs of learning outcomes approved by the Resolution of the Senate of the Medical University of Silesia)

For knowledge student knows and understands: E.W7.4

For skills student can do: E.U16. E.U17. E.U18. E.U19. E.U20. E.U21. E.U24. E.U29.9. E.U31. E.U32. E.U38.

For social competencies student is ready to:

1) establishing and maintaining deep and respectful contact with the patient,and showing understanding of ideological and cultural differences;2) guiding the patient's well-being;3) compliance with medical confidentiality and patient's rights;4) taking actions towards the patient based on ethical principles, with awarenesssocial conditions and restrictions resulting from the disease;5) perceiving and recognizing one's own limitations and self-assessmenteducational deficits and needs;6) promoting health-promoting behavior;7) using objective sources of information;8) formulating conclusions from own measurements or observations;9) implementation of the principles of professional camaraderie and cooperation in a team of specialists, includingwith representatives of other medical professions, also in the environmentmulticultural and multinational;10) formulating opinions on various aspects of professional activity;11) assuming responsibility related to decisions taken underprofessional activity, including in terms of own and other people's safety. 

9. Number of hours for the course 

110

10. Number of ECTS points for the course

5

11. Form of evaluation: grade credit

12.  Methods of verification and evaluation of learning outcomes

Learning outcomes

Methods of verification

Methods of evaluation*/ credit

Knowledge

Oral exam

*

Skills

Observation

*

Competencies

Observation

*

             

 

* For exams and grade credits the following evaluation system has been assumed:

Very good (5,0) – the assumed learning outcomes have been achieved and significantly exceed the required level

Better than good (4,5) – the assumed learning outcomes have been achieved and slightly exceed the required level

Good (4,0) – the assumed learning outcomes have been achieved at the required level

Better than satisfactory (3,5) – the assumed learning outcomes have been achieved at the average required level

Satisfactory (3,0) – the assumed learning outcomes have been achieved at the minimum required level

Unsatisfactory (2,0) – the assumed learning outcomes have not been achieved

 

Course description

Part 2

Other useful information concerning the course

 

13. Department conducting the course, address, e-mail address:

Marzena Trzaska-Sobczak, MD, PhD; Małgorzata Farnik MD, PhD; Maciej Tażbirek MD, PhD; Mariola Ograbek - Król, MD, PhD; Szymon Skoczyński, MD, PhD; Karolina Zawada, MD

14. Course Coordinator:

Adam Barczyk, MD, PhD

15. Prerequisites in terms of knowledge, skills and other competences:

 

16. Group size

In accordance with the SUM Senate Resolution

17. Teaching materials

Multimedia presentations, copies of results eg spirometry, diffusion lung capacity for carbon monoxide – DLCO, arterial blood gas test,  patterns of rehabilitation in respiratory diseases, physiotherapy equipment available in the Department

18. Location of classes

 Department of Pulmonology

19. Location and time of office hours

 During the working hours of academic teachers

20. Learning outcomes

Number of the course learning outcome

Course learning outcomes

Reference to the learning outcome included in the standards

In terms of knowledge:

C_K01

knows environmental conditions and epidemiology of respiratory diseases

knows and understands the principles of differential diagnosis in respiratory diseases

 

C_K02

knows the types and methodology of additional tests

knows basic clinical units according to list C1-C9

knows the principles of mechanisms responsible for the development of ventilation disorders in obstructive pulmonary diseases

 

 

C_K03

knows the states of pulmonology abruptly

knows how to treat lung diseases

 

In terms of skills:

C_S01

conducts a medical interview with the patient

carries a full and targeted physical examination in respiratory diseases

 

C_S02

plans for diagnostic, therapeutic and prophylactic procedures

performs differential diagnosis of respiratory diseases

 

C_S03

makes interpretation of additional tests useful in diagnostic procedures

 

In terms of social competencies:

C_C01

student can establish and maintain a deep and respectful contact with the sick

 

C_C02

student can establish and maintain a deep and respectful contact with the sick

respects the medical and patient rights

 

C_C03

is aware of his own limitations and have need of continuous improvement

 

21. Forms and subjects of classes

Number of hours

21.1. Lectures

 

Airways diseases

 1

Pulmonary embolism

Lung cancer

 1

 1

Interstitial lung disease

 1

21.2. Seminars

 

Physiology and diagnostic tests

Interstitial lung diseases

 1

 1

Tuberculosis. Lung inflammation

Lung and pleural tumors. Occupational diseases of the respiratory system. Sleep disorders

Pleural diseases; Mediastinum diseases; Manifestations of connective tissue diseases in the respiratory system; Adverse drug reactions in the respiratory system; Congenital malformations of the lower respiratory tract in adults; Lung injury

 1

 1

 1

Allergy and its pathophysiology; Diagnostic tests; Classification of allergic diseases; Anaphylactic shock; Hypersensitivity to drugs; Sickness disease. Allergic rhinitis; Allergic eye diseases; Allergic skin diseases; Angioedema; Allergy to insects; Prin

Respiratory failure; Rehabilitation in respiratory diseases; Inhalation of medicinal products in respiratory diseases; Treatment of tobacco addiction

 1

 1

21.3. Labs

 

Presentation of cases and discussion of examples of patients with asthma

 1

Case presentation and case studies of COPD patients

Case presentation and discussion of examples of patients with pneumonia

 1

 1

Case presentation and case studies of patients with lung and mediastinal tumors

Presentation of cases and discussion of examples of patients with sleep apnea syndrome

 1

 1

22. Literature

Required literature:

Clinical Medicine Kumar$Clark's

GOLD Statement actual eg 2017

Gina Guidelines actual eg 2017

 

Supporting literature:

Medical articles concerning current statement, guidelines concerning lung cancer, interstitial lung diseases, slee apnoea syndrome

 

23. Assessment criteria - details

 


In accordance with the recommendations of the inspection bodies

Completion of the course – student has achieved the assumed learning outcomes

Detail criteria for completion and evaluation of the course are specified in the course regulations

 

 SYLABUS ANG

  • INTERNATIONAL PROGRAM IM CORE

 

Course description

Part 1

General information about the course

1.  Major of study: Internal Medicine

2.  Study level: unified MSc

3.  Form of study: intramural

4.  Year: V / 2022-2027

5.  Semester: 9

6.  Course name: Internal Medicine III Pulmonology

7.  Course status: required

8. Course contents and assigned learning outcomes

 

Understanding the rules for the interpretation of basic respiratory tests necessary to qualify patients for rehabilitation programs and to monitor the effectiveness of physiotherapy in respiratory diseases. Etiopathogenesis of the most common respiratory diseases and methods of their assessment for the needs of physiotherapy.

Understanding the basic units of respiratory diseases that are the most common reason for referring patients to physiotherapy (asthma, COPD, pneumonia, bronchiectasis, chronic bronchitis, emphysema, cystic fibrosis, respiratory failure, interstitial lung diseases, sleep apnea syndrome, pleural effusion, lung cancer). Preparation of the patient and physiotherapy in patients qualified for thoracic surgery.  Plans of rehabilitation programs and how to evaluate them. The use of additional tests (eg spirometry, bronchoscopy, 6MWT, arterial blood gas test ).

 

Learning outcomes / reference to learning outcomes indicated in the standards

For knowledge – student knows and understands: D.W3, D.W12, DW13, D.W15.

For skills student can do: D.W3, D.W12, DW13, D.W15

For social competencies student is ready to: D.W3, D.W12, DW13, D.W15

 

9. Number of hours for the course: lectures-10, seminars -0, labs -20

30

10. Number of ECTS points for the course

2

11.  Methods of verification and evaluation of learning outcomes

Learning outcomes

Methods of verification

Methods of evaluation*

Knowledge

Written evaluation – open questions

Grade credit – MCQ

*

Skills

Report

Observation

Practical exam

*

Competencies

Observation

*

         

* The following evaluation system has been assumed:

Very good (5,0) – the assumed learning outcomes have been achieved and significantly exceed the required level

Better than good (4,5) – the assumed learning outcomes have been achieved and slightly exceed the required level

Good (4,0) – the assumed learning outcomes have been achieved at the required level

Better than satisfactory (3,5) – the assumed learning outcomes have been achieved at the average required level

Satisfactory (3,0) – the assumed learning outcomes have been achieved at the minimum required level

Unstatisfactory (2,0) – the assumed learning outcomes have not been achieved

 

 Course description

Part 2

 

Other useful information about the course

 

12. Name of Department, mailing address, e-mail:

 

Department of Pulmonology

45-47 Ziołowa St., 40-635 Katowice, PL

pneumo@sum.edu.pl

 

 

13. Name of the course coordinator:

 

Adam Barczyk MD, PhD

 

 

 

14. Prerequisites for knowledge, skills and other competencies:

 

The student has basic information in the field of etiopathogenesis and management of the most common respiratory diseases, which are the reasons for referring patients for rehabilitation. The student is able to communicate with the patient and can propose a scheme of respiratory rehabilitation in obstructive and restrictive diseases.

 

 

 

15.  Number of students in groups

In accordance with the Senate Resolution

16.  Study materials

Multimedia presentations, copies of results eg spirometry, diffusion lung capacity for carbon monoxide – DLCO, arterial blood gas test,  patterns of rehabilitation in respiratory diseases, physiotherapy equipment available in the Department

 

17.  Location of classes

Department of Pulmonology

18.  Location and time for contact hours

During the working hours of academic teachers

 

19. Learning outcomes

Number of the course learning outcome

Course learning outcomes

Reference to learning outcomes indicated in the standards

P_W01

etiology, pathomechanism, manifestations and the course of the most prevalent diseases in the area of: cardiology and cardiosurgery, pulmonology, surgery, gynaecology and obstetrics, geriatrics, psychiatry, intensive medical care, oncology and paliative medicine at the scope ensuring rational use of physiotherapies;

D.W3.

P_W02

physiology of the ageing process and principles od geriatric care and physiotherapy;

D.W12.

P_W03

threats in hospitalization of the eldery patients;

D.W13.

P_W04

management of an unconscious patient, with acute circulatory failure, acute respiratory failure, in shock, diagnosed sepsis, in mechanical ventilation

D.W15.

20.  Forms and topics of classes

Number of hours

20.1.  Lectures

 

Basic clinical units of respiratory diseases, additional tests.

2

Respiratory failure, non invasive ventilation

2

Asthma

2

COPD

2

Lung cancer

2

20.2  Labs

 

Presentation of cases: asthma, COPD, pneumonia, bronchiectasis, chronic bronchitis, emphysema, cystic fibrosis, respiratory failure, interstitial lung diseases, sleep apnea syndrome, pleural effusion, lung cancer.

10

Discussion of available and useful diagnostics - additional tests eg spirometry, bronchoscopy, 6MWT, arterial blood gas test. Standards for the diagnosis and care of patients with chronic pulmonary diseases

10

24. Readings

 

Kumar and Clark’s Clinical Medicine.

 

25.  Detail evaluation criteria

 

 

In accordance with the recommendations of the inspection bodies

Completion of the course – student has achieved the assumed learning outcomes

Detail criteria for completion and evaluation of the course are specified in the course regulations

 

         

 

SYLABUS ANG

  • INTERNAL MEDICINE ELECTIVES

Course description

Part 1

General information about the course

1.  Major of study: medicine

2.  Study level: unified MSc

3.  Form of study: intramural

4. Year: VI

5. Semester: XII

6.  Course name: Internal Medicine – Elective

7.  Course status: required

8. Course objectives

1. Glycemic Targets in Diabetes

2. Lifestyle Management in  Diabetes

3. Cardiovascular Disease and Risk Management in Diabetes

4. Microvascular Complications and Foot Care in Diabetes

5. Pharmacologic Approaches to Glycemic Treatment in Diabetes

 

Learning outcomes / reference to learning outcomes indicated in (underline as appropriate):

education standards (Regulation of the Ministry of Science and Higher Education) / Resolution of the Senate of the Medical University of Silesia (indicate terms specified in education standards / signs of learning outcomes approved by the Resolution of the Senate of the Medical University of Silesia)

For knowledge student knows and understands: E.W7.4

For skills student can do: E.U16. E.U17. E.U18. E.U19. E.U20. E.U21. E.U24. E.U29.9. E.U31. E.U32. E.U38.

For social competencies student is ready to:

1) establishing and maintaining deep and respectful contact with the patient,and showing understanding of ideological and cultural differences;2) guiding the patient's well-being;3) compliance with medical confidentiality and patient's rights;4) taking actions towards the patient based on ethical principles, with awarenesssocial conditions and restrictions resulting from the disease;5) perceiving and recognizing one's own limitations and self-assessmenteducational deficits and needs;6) promoting health-promoting behavior;7) using objective sources of information;8) formulating conclusions from own measurements or observations;9) implementation of the principles of professional camaraderie and cooperation in a team of specialists, includingwith representatives of other medical professions, also in the environmentmulticultural and multinational;10) formulating opinions on various aspects of professional activity;11) assuming responsibility related to decisions taken underprofessional activity, including in terms of own and other people's safety. 

9. Number of hours for the course 

110

10. Number of ECTS points for the course

5

11. Form of evaluation: grade credit

12.  Methods of verification and evaluation of learning outcomes

Learning outcomes

Methods of verification

Methods of evaluation*/ credit

Knowledge

Oral exam

*

Skills

Observation

*

Competencies

Observation

*

             

 

* For exams and grade credits the following evaluation system has been assumed:

Very good (5,0) – the assumed learning outcomes have been achieved and significantly exceed the required level

Better than good (4,5) – the assumed learning outcomes have been achieved and slightly exceed the required level

Good (4,0) – the assumed learning outcomes have been achieved at the required level

Better than satisfactory (3,5) – the assumed learning outcomes have been achieved at the average required level

Satisfactory (3,0) – the assumed learning outcomes have been achieved at the minimum required level

Unsatisfactory (2,0) – the assumed learning outcomes have not been achieved

 

Course description

Part 2

Other useful information concerning the course

 

13. Department conducting the course, address, e-mail address:

Marzena Trzaska-Sobczak, MD, PhD; Małgorzata Farnik MD, PhD; Maciej Tażbirek MD, PhD; Mariola Ograbek - Król, MD, PhD; Karolina Zawada - Drozd, MD

14. Course Coordinator:

 Adam Barczyk, MD, PhD

15. Prerequisites in terms of knowledge, skills and other competences:

 

16. Group size

In accordance with the SUM Senate Resolution

17. Teaching materials

 

Multimedia presentations, copies of results eg spirometry, diffusion lung capacity for carbon monoxide – DLCO, arterial blood gas test,  patterns of rehabilitation in respiratory diseases, physiotherapy equipment available in the Department

18. Location of classes

Department of Pulmonology

19. Location and time of office hours

 During the working hours of academic teachers

20. Learning outcomes

Number of the course learning outcome

Course learning outcomes

Reference to the learning outcome included in the standards

In terms of knowledge:

C_K01

knows environmental conditions and epidemiology of respiratory diseases

knows and understands the principles of differential diagnosis in respiratory diseases

 

C_K02

knows the types and methodology of additional tests

knows basic clinical units according to list C1-C9

knows the principles of mechanisms responsible for the development of ventilation disorders in obstructive pulmonary diseases

 

C_K03

knows the states of pulmonology abruptly

knows how to treat lung diseases

 

In terms of skills:

C_S01

conducts a medical interview with the patient

 

C_S02

carries a full and targeted physical examination in respiratory diseases

plans for diagnostic, therapeutic and prophylactic procedures

 

C_S03

performs differential diagnosis of respiratory diseases

makes interpretation of additional tests useful in diagnostic procedures

 

In terms of social competencies:

C_C01

student can establish and maintain a deep and respectful contact with the sick

 

C_C02

follows the good of the sick by putting them first

respects the medical and patient rights

 

C_C03

 is aware of his own limitations and have need of continuous improvement

 

21. Forms and subjects of classes

Number of hours

21.1. Lectures

 

 *

 

 *

 

 *

 

21.2. Seminars

 

 *

 

 *

 

 *

 

21.3. Labs

 

 Presentation of cases and discussion of examples of patients with asthma

 2

Case presentation and case studies of COPD patients

Case presentation and discussion of examples of patients with pneumonia

 4

 4

Case presentation and case studies of patients with lung and mediastinal tumors

Presentation of cases and discussion of examples of patients with sleep apnea syndrome

 2

 2

22. Literature

Required literature:

Clinical Medicine Kumar & Clark's 

GOLD Statement actual eg 2024

Gina Guidelines actual eg 2024

 

Supporting literature:

Medical articles concerning current statement, guidelines concerning lung cancer, interstitial lung diseases, slee apnoea syndrome

 

23. Assessment criteria - details

 

In accordance with the recommendations of the inspection bodies

Completion of the course – student has achieved the assumed learning outcomes

Detail criteria for completion and evaluation of the course are specified in the course regulations

 

 

 

 

 

Pozostałe aktualności...
Pracownicy
Wiadomości
4 kwiecień 2025

Pracownicy Katedry i Kliniki Pneumonologii

Dydaktyka
Wiadomości
2 kwiecień 2025

Tematy zajęć seminaryjnych dla IV roku - 2024/2025

.
Student
2 kwiecień 2025

Rules of classes for students

artykuł
Student
2 kwiecień 2025

Informacja dla studentów uczęszczających na zajęcia fakultatywne na Oddziale Pulmonologii